Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Veelgestelde vragen

Inloggen

Hoe kan ik inloggen op mijn.tolkcontact.nl?

Wij willen dat jouw gegevens veilig zijn. Daarom werken we met een 2-staps-verificatie. Dat betekent dat je na het invoeren van je wachtwoord nog een code moet invullen.

  • Je ontvang deze inlogcode via sms of e-mail. Vul deze code in om in te loggen.

Log je voor het eerst in, of ben je je wachtwoord vergeten? Maak dan een (nieuw) wachtwoord aan.

Ik word automatisch doorgestuurd naar welkom.tolkcontact.nl, klopt dat?

Ja, dit heeft te maken met de beveiliging van alle persoonlijke informatie. Als je naar mijn.tolkcontact.nl gaat, word je automatisch doorgelinkt naar welkom.tolkcontact.nl om in te loggen. Ben je eenmaal ingelogd, dan zie je de url in.tolkcontact.nl. Deze url’s kloppen en zorgen ervoor dat je veilig inlogt.

Hoe kan ik een account aanmaken in mijn.tolkcontact.nl?

Als je tolkuren hebt gekregen van UWV, dan wordt er automatisch een account voor je aangemaakt in mijn.tolkcontact.nl. Je kunt inloggen met het e-mailadres dat je bij de aanvraag van je tolkuren hebt opgegeven. Log je voor het eerst in, of ben je je wachtwoord vergeten? Maak dan een (nieuw) wachtwoord aan.

Is er ook een app?

Ja, met de Tolkcontact-app kun je bellen met KPN Teletolk, snel en zonder afspraak een tolk op afstand inzetten, bellen met de alarmcentrale 112 of direct bellen met de klantenservice van Tolkcontact. Lees meer over de Tolkcontact-app.

Via mijn.tolkcontact.nl regel je eenvoudig al je tolkzaken. Deze website kun je op elk apparaat bekijken. De website past zich volledig aan je schermformaat aan. Voor het regelen van je tolkzaken heb je dus geen app nodig. Wil je snel kunnen inloggen op een mobiel of tablet? Maak dan een snelkoppeling naar de website op je startscherm.

Hoe verander ik mijn wachtwoord?

  • Log in op mijn.tolkcontact.nl.
  • Ga naar ‘mijn persoonlijke gegevens’.
  • Pas daar je wachtwoord aan.
  • Klik onderaan op ‘opslaan’.

Ik kan niet meer inloggen/mijn account is geblokkeerd. Wat nu?

Heb je 5 keer de verkeerde toegangscode (verificatiecode) ingevoerd, dan wordt je account geblokkeerd. Dit doen we om jouw account te beschermen. Is jouw account geblokkeerd of kun je niet meer inloggen? Stuur dan een e-mail naar contact@tolkcontact.nl. Wij kunnen de blokkade voor je opheffen. 

Hoe kan ik mijn naam en adres veranderen in mijn.tolkcontact.nl?

  • Log in op mijn.tolkcontact.nl.
  • Ga naar ‘mijn persoonlijke gegevens’.
  • Pas daar je je gegevens aan. Je kunt je naam, e-mailadres, mobiele telefoonnummer, woonadres en wachtwoord aanpassen. 
  • Klik onderaan op ‘opslaan’.

Je kunt bij ‘mijn persoonlijke gegevens’ kiezen of je liever een sms of e-mail ontvangt bij belangrijke berichten (zoals of we een tolk hebben gevonden) of als we je de toegangscode (verificatiecode) sturen.

Tolkuren aanvragen

Hoe vraag ik tolkuren aan?

Tolkuren vraag je aan bij UWV. Lees meer op de pagina Hoe een tolk regelen?

Hoe weet ik hoeveel tolkuren ik nog heb?

In mijn.tolkcontact.nl kun je bij ‘urenoverzicht’ zien hoeveel tolkuren je hebt per voorziening (leefdomein, werkdomein of onderwijsdomein). Zodra je hebt getekend voor een tolkopdracht, krijg je automatisch een bericht met je actuele tolkuren. Zo weet je na iedere opdracht hoeveel tolkuren je nog hebt.

Mijn tolkuren zijn op, wat nu?

Als je tolkuren op zijn, kun je nieuwe tolkuren aanvragen. Tolkuren aanvragen doe je bij UWV. Hoe je dat doet, lees je op de pagina Hoe een tolk regelen?

Mijn arbeidscontract verandert, moet ik nu opnieuw tolkuren aanvragen?

Geef dit direct door aan UWV. Dat kan met het formulier ‘Doorgeven wijzigingen als u een voorziening ontvangt‘. UWV berekent dan opnieuw op hoeveel tolkuren je recht hebt. Je ontvangt bericht van UWV hoeveel tolkuren je hebt gekregen.

Welke tolkuren moet ik aanvragen voor werksituaties?

Voor veel werksituaties heb je werkuren nodig. Er zijn ook situaties die met werk te maken hebben waarvoor je leefuren nodig hebt, of de werkgever betaalt. In het schema hieronder hebben we die situaties beschreven.

Tabel tolkuren werksituaties

Ik ga naar een andere school/opleiding, moet ik nu opnieuw tolkuren aanvragen?

Als er iets verandert in je opleidingssituatie, dan geef je dit door aan UWV. Dat kan met het formulier ‘Doorgeven wijzigingen als u een voorziening ontvangt‘. UWV berekent dan opnieuw het aantal tolkuren waar je recht op hebt. Je ontvangt bericht van UWV hoeveel tolkuren je hebt gekregen.

Dit geldt ook als je studievertraging hebt opgelopen of bent blijven zitten.

Ik ben blijven zitten/heb studievertraging opgelopen, moet ik nu opnieuw tolkuren aanvragen?

Als er iets verandert in je opleidingssituatie, dan geef je dit door aan UWV. Dat kan met het formulier ‘Doorgeven wijzigingen als u een voorziening ontvangt‘. UWV berekent dan opnieuw het aantal tolkuren waar je recht op hebt. Je ontvangt bericht van UWV hoeveel tolkuren je hebt gekregen.

Dit geldt ook als je naar een andere school of opleiding gaat.

 

Wat kost het om een tolk in te zetten?

Als je doof of slechthorend bent, heb je recht op tolkuren. Die kun je aanvragen bij UWV. Tolkuren worden vergoed door de overheid. Met tolkuren kun je tolken betalen. Je hoeft dus niet zelf te betalen voor tolken inzetten.

Heb je geen (recht op) tolkuren, maar wil je toch een tolk inzetten? Dan moet je zelf de tolk betalen. Elke tolk bepaalt zelf hoeveel dat kost. Kijk voor meer informatie op Een tolk inzetten zonder tolkuren.

Kan ik ook een tolk inzetten zonder tolkuren?

Ja, dat kan. Kijk voor meer informatie op de pagina Een tolk inzetten zonder tolkuren.

Tolk vinden

Kan ik zelf kiezen welke tolk er voor mij komt tolken?

Ja. Je kunt zelf een tolk vragen die je al kent (bijvoorbeeld via WhatsApp). Ook via mijn.tolkcontact.nl kun je zelf een tolk zoeken, of een opdracht op het prikbord plaatsen. Je kunt dan zelf de tolk voor jouw opdracht kiezen. Lees meer op de pagina’s over zoeken via mijn.tolkcontact.nl en zoeken via het prikbord.

Wil je niet zelf een tolk zoeken of lukt het niet om een tolk te vinden? Wij kunnen ook een tolk voor je zoeken. Lees meer op de pagina over Tolkcontact laten zoeken naar een tolk.

Ik heb zonder Tolkcontact een tolk gevonden, moet ik de opdracht nu ook in mijn.tolkcontact.nl zetten?

Nee, het invoeren van de opdracht is in dit geval de verantwoordelijkheid van de tolk. De tolk heeft alleen een handtekening van jou nodig voor akkoord, zodat de opdracht betaald wordt.

Hoe werkt de (automatische) bemiddeling?

Je kunt op ieder moment van de dag een tolkaanvraag invoeren in mijn.tolkcontact.nl en Tolkcontact vragen een tolk te zoeken. Wij gaan dan voor je op zoek naar een tolk die past bij de aanvraag en in de buurt van de opdracht woont. De bemiddeling verloopt deels geautomatiseerd. Ook buiten kantooruren gaat de bemiddeling daarom door. Lees meer op de pagina Tolkcontact laten zoeken.

Hoe weet ik dat Tolkcontact een tolk voor me heeft gevonden?

Als wij een tolk gevonden hebben, dan krijg je van ons een e-mail of sms met de naam en contactgegevens van de tolk. De tolk komt op de afgesproken datum voor je tolken. Lees meer op de pagina Tolkcontact laten zoeken.

Ik heb zelf inmiddels een tolk gevonden, wat nu?

Laat het ons zo snel mogelijk weten, dan stoppen wij met zoeken. Je kunt onze klantenservice direct bereiken via de Tolkcontact-app. Je kunt ons ook bellen of e-mailen.

Tolken op afstand

Ik heb NU een tolk op afstand nodig, kan dat?

Ja, dat kan! Met Tolkcontact tolk op afstand heb je altijd een gebarentolk op zak. Via je mobiel, tablet of computer kun je zonder afspraak direct een tolk Nederlandse Gebarentaal op afstand inzetten. Tolkcontact tolk op afstand zit in de Tolkcontact-app.

Hoeveel tolkuren kost een tolk op afstand?

In principe worden er evenveel tolkuren afgeschreven voor een opdracht op afstand als bij een reguliere opdracht.

Om het tolken op afstand te stimuleren, is er in de leefsfeer een regeling dat er tot 15 tolkuren slechts éénderde van het tolkurensaldo afgaat. Dit betekent: voor 15 getolkte uren worden er slechts 5 tolkuren afgeschreven. Zodra er voor 15 uren is getolkt, worden de uren weer op de reguliere manier van je saldo afgeschreven. Een uitgebreide toelichting lees je in het artikel Zet ook eens een tolk op afstand in.

Hoe kan ik in mijn.tolkcontact.nl aangeven dat ik een tolk op afstand wil?

Bij het invoeren van de tolkopdracht kies je bij ‘Tolk op afstand’ voor de methode, bijvoorbeeld WhatsApp of Facetime. Staat jouw favoriete methode er niet tussen, of maakt het je niet zoveel uit? Kies dan voor ‘overig’. 

Opdrachten accorderen

Hoe kan ik tekenen voor een opdracht?

Je kan een opdracht op verschillende manieren (digitaal) accorderen:

  • Je kan digitaal tekenen op de mobiel of tablet van de tolk (net zoals wanneer de postbode een pakketje komt bezorgen).
  • De tolk stuurt je per e-mail/sms een link, waarmee je de opdracht kunt goedkeuren. Zorg er voor dat je e-mailadres en telefoonnummer in mijn.tolkcontact.nl staan. Tekenen via e-mail of sms is handig bij tolken op afstand, of als jij of de tolk snel weg moet na de opdracht. Let op: de link die je via sms of e-mail krijgt, kan je 1 keer gebruiken. De link werkt een bepaalde tijd. Werkt de link niet meer? Vraag de tolk dan om een nieuwe link te sturen.
  • Mocht je niet digitaal kunnen of willen accorderen, dan kun je ook het papieren tolkformulier gebruiken.

Ik wil de opdracht accorderen via sms of e-mail, maar de link werkt niet. Wat nu?

De link die je via sms of e-mail krijgt, kan je 1 keer gebruiken. De link werkt een bepaalde tijd. Werkt de link niet meer? Vraag de tolk dan om een nieuwe link te sturen.

Tolkopdracht annuleren

Mijn tolkopdracht gaat niet door. Hoe annuleer ik de opdracht?

Je kunt tot 24 uur voor de opdracht annuleren in mijn.tolkcontact.nl. Klik bij de opdracht op de knop ‘opdracht annuleren’. Er is ook een invoerveld waar je de reden van de annulering kunt opgeven (niet verplicht).

Annuleer je te laat, namelijk minder dan 24 uur voor de opdracht? Dan kun je de opdracht niet meer zelf annuleren in mijn.tolkcontact.nl. Neem zo snel mogelijk zelf contact op met de tolk. Het e-mailadres en telefoonnummer van de tolk staat bij de opdracht in mijn.tolkcontact.nl.

Zie ook hieronder de vraag ‘Mijn tolkopdracht gaat niet door. Kost dit mij tolkuren?’

Mijn tolkopdracht gaat niet door. Kost dit mij tolkuren?

Dat ligt aan het moment waarop de opdracht wordt annuleert. Er zijn drie verschillende situaties:

  • Je annuleert op tijd (24 uur of langer voor de opdracht). Je hoeft dan niets te doen en er gaan geen tolkuren van je saldo af.
  • Je annuleert te laat (24 uur of minder voorafgaand aan de opdracht, of je annuleert als de tolk er al is). De tolk heeft een handtekening van jou nodig, zodat de tolk betaald krijgt. Er gaan ook tolkuren van je saldo af. Let op: ook als het niet jouw eigen schuld is dat je de opdracht te laat annuleert, kost dit je tolkuren.
  • De tolk annuleert de opdracht. Je hoeft niet te tekenen, want de tolk heeft geen recht op vergoeding. Als er nog genoeg tijd is, kan de tolk jou helpen zoeken naar een vervangende tolk. Lukt dit niet, dan kun je via Tolkcontact op zoek naar een vervangende tolk. Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten.