Ervaringsverhaal KPN Teletolk: zelf kunnen bellen
Dora gebruikt sinds ongeveer 2 jaar KPN Teletolk voor allerlei situaties. Ze wilde ons graag vertellen over haar ervaringen. Dus we gingen met haar in gesprek.
‘Ik gebruik KPN Teletolk vaak in mijn werk. Ik ben persoonlijk begeleider van dove en slechthorende volwassenen met een verstandelijke beperking. Voor hen maak ik afspraken met bijvoorbeeld de huisarts via KPN Teletolk. Zo kan ik snel afspraken maken.
Ik doe dit werk nu een jaar dus ik weet niet beter dan dat ik kan bellen met KPN Teletolk. Ik weet echt niet hoe ik zonder zou moeten. Als ik altijd moet wachten op een horende collega om te bellen, voel ik me niet gelijkwaardig.
Privé gebruik ik het ook, voor het reserveren van een tafel in een restaurant bijvoorbeeld. Eerder moest ik mijn ouders vragen om te bellen, dat is toch echt wel irritant. Dat ik nu gewoon zelfstandig kan bellen, daar voel ik me heel krachtig door.’
Geen drempel
‘Ik had een dove huisgenoot die KPN Teletolk gebruikte en toen ben ik het ook gaan doen. Dat was ongeveer twee jaar geleden. Ik voelde geen drempel, ik wilde het vooral graag proberen omdat het me zo handig leek. Het ging ook meteen heel makkelijk.
Ik zou het zeker andere mensen aanraden. Vorige week sprak ik toevallig iemand die allemaal vragen aan mij stelde over KPN Teletolk. Hij wilde het ook gaan gebruiken en toen heb ik er van alles over verteld. Fijn om zo’n tip aan andere mensen te kunnen geven.’
Beeldbellen of via tekst
‘Het verschilt per situatie wat voor mij handig is. KPN Teletolk is vooral makkelijk als je snel een antwoord ergens op wil of snel iets wil regelen. Op een mail of een appje moet je toch vaak langer wachten en die tijd is er niet altijd. Maar als ik net wakker ben bijvoorbeeld, hoef ik geen camera op m’n gezicht. Dan gebruik ik de mogelijkheid om tekst te typen via KPN Teletolk. Niet iedereen hoeft mijn ochtendhoofd te zien, haha!’