Vijf jaar Tolkcontact: een tolk op je mobiel
Tolkcontact bestaat vijf jaar! Wat is er in die vijf jaar tijd gebeurd en welke bijzondere momenten staan je nog bij? We vragen het aan tolkgebruikers, tolken en medewerkers. Deze maand Tolkcontact-medewerker Ilse van Stempvoort. Ze werkt iets meer dan twee jaar bij Tolkcontact, maar als tolkgebruiker was ze er vanaf het allereerste uur bij.
‘Ik kan me niet zo snel één speciaal moment herinneren’, zegt Ilse. ‘Het is gewoon altíjd fijn om een tolk in te zetten! Met een tolk krijg ik toegang tot een grotere wereld en kan ik mensen makkelijker begrijpen.’ Een van de dingen die Ilse in de afgelopen vijf jaar veel is gaan gebruiken, is een tolk op afstand via de Tolkcontact-app. Vooral tijdens spontane ontmoetingen. ‘Ik moest laatst bijvoorbeeld naar de dierenarts voor mijn poes, maar ik kon de assistente echt niet volgen met spraakafzien. Toen kon ik snel een tolk op afstand inzetten.’
Zelf kiezen
Toen de mondmaskerplicht werd ingevoerd, zag Ilse ook een groot voordeel van het inzetten van een tolk op afstand op haar mobiel. ‘Als ik iets nodig heb in de winkel vraag ik in principe eerst of iemand voor mij zijn mondkapje naar beneden wil doen, zodat ik kan spraakafzien. Meestal is dat geen probleem. Maar van een coronatestmedewerker of de huisarts kan ik wel begrijpen dat zij liever niet hun mondkapje naar beneden doen. Dus dan zet ik meteen een tolk op afstand in. Het is vooral fijn dat ik altijd de keuze heb om wel of niet een tolk in te zetten. Ik kijk eerst of we er met elkaar uitkomen en als dat niet lukt, dan heb ik de Tolkcontact-app. ‘
Omdat ze zelf ook doof is en vaak een tolk inzet, weet Ilse precies wat andere tolkgebruikers nodig hebben. Dat is heel handig voor haar werk, maar soms is ze daardoor ook wel iets té betrokken. ‘Toen ik net bij Tolkcontact werkte, keek ik vaak als ik ’s avonds thuis was nog even snel in ons systeem of het al gelukt was om een tolk voor iemand te vinden. Omdat ik weet hoe vervelend het kan zijn als je geen tolk kunt vinden. Vooral tijdens een begrafenis bijvoorbeeld. Dan wil je echt de ceremonie kunnen volgen. Maar gelukkig kan ik nu wat beter afstand nemen hoor!’, lacht Ilse.
Waar kijk je naar uit voor de aankomende vijf jaar Tolkcontact?
‘Iets waar ik erg naar uitkijk, en wat er binnenkort ook zal komen, is dat tolkgebruikers ook direct met de klantenservice kunnen beeldbellen als ze vragen hebben. Dit kan nu alleen nog per tekst, maar straks dus ook met beeldbellen. En dat is vooral voor doven een stuk makkelijker communiceren.’