Klachtencommissie voor tolkgebruikers nu bij RTGS
24 september 2024
Per 1 oktober 2024 neemt RTGS de klachtencommissie voor tolkgebruikers over. Tolkgebruikers kunnen op www.klachttolk.nl een klacht indienen over tolken gebarentaal of schrijftolken. Bijvoorbeeld als zij vinden dat de tolk zich niet aan de beroepscode houdt of als ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van het tolken.
Bekijk dit bericht in Nederlandse Gebarentaal.
De belangenorganisaties van tolkgebruikers en beroepsverenigingen van tolken hopen hiermee dat de zichtbaarheid van de klachtencommissie groter wordt.
Wat is de klachtencommissie?
De klachtencommissie bemiddelt tussen tolkgebruikers en tolken. De commissie geeft geen straf aan tolken, maar bedenkt wel oplossingen en geeft advies. Bijvoorbeeld of de klacht terecht is of niet. De klachtencommissie blijft ondanks de overname onafhankelijk.
Klachten indienen is belangrijk
Het is belangrijk dat tolkgebruikers een klacht indienen als zij niet tevreden zijn over een tolk. Daarmee kan namelijk een tolk aangesproken worden en kan de tolk voortaan anders gaan tolken. Daardoor gaat de kwaliteit van tolken omhoog. Van iedere klacht kunnen de andere tolken ook iets leren.
Als er vaak dezelfde klachten binnenkomen, dan stuurt de klachtencommissie een bericht naar bijvoorbeeld de beroepsverenigingen. Dan weten zij dat er misschien iets verbeterd moet worden.
Klacht indienen
Ben je niet tevreden over het functioneren van een tolk? Heb je dit met de tolk besproken, maar is het nog niet opgelost? Kijk dan op www.klachttolk.nl voor het indienen van een klacht.