Zoeken in Tolkcontact

Terug naar boven

Waarom het soms niet lukt om een tolk te vinden

Liever in Nederlandse Gebarentaal? Klik hier voor dit artikel in NGT

September en oktober zijn voor tolken en tolkgebruikers drukke maanden. We leggen je graag uit waarom het soms helaas niet lukt om een tolk te vinden in deze maanden. 

Waarom is het zo druk in september en oktober? 

Alles begint weer in september: sportclubs, cursussen, evenementen. Maar vooral: de scholen. Leerlingen en studenten zoeken een vaste tolk voor hun nieuwe school of nieuwe schooljaar. In september en oktober is driekwart van de tolkaanvragen voor onderwijs. Er zijn veel meer aanvragen dan beschikbare tolken om die opdrachten te vervullen. Gelukkig zien we elk jaar dat na september en oktober het aantal opdrachten en tolken weer in balans komt.

Hoe zet je een tolkopdracht uit?

Er zijn meerdere manieren om een tolkaanvraag te doen. De meestvoorkomende manier is om Tolkcontact een tolk te laten zoeken. Je vult een nieuwe tolkopdracht in op mijn.tolkcontact.nl, of je (video)belt of mailt met ons om de opdrachtinformatie door te geven. Tolkcontact gaat aan de slag om een passende tolk te vinden. Zodra er een tolk gevonden is, krijg je daar bericht over. Heb je nog niks gehoord? Dan is er waarschijnlijk nog geen tolk gevonden, en zijn wij nog druk bezig met zoeken.

Hoe gaat het zoeken van tolken?

Zodra de tolkaanvraag ingevoerd is, beginnen we met tolken vragen. Bij een opdracht op locatie vragen we eerst de tolken in de buurt van de opdrachtlocatie. Het scheelt namelijk tijd en reiskostenvergoeding als een tolk niet ver hoeft te reizen. Hoe langer we zoeken, hoe groter de zoekcirkel wordt. Daardoor worden er steeds meer tolken gevraagd om de opdracht aan te nemen. 

Waar zoeken we op?

We vragen alleen tolken die in aanmerking komen voor de opdracht. Hierbij houden we rekening met tolksituatie, tolkmethode en andere ingevulde voorkeuren. Tolken worden één voor één benaderd. Ze kunnen dan de opdracht aannemen, afwijzen of later beslissen. Als de tolk de opdracht aanneemt, staat de tolkafspraak ingepland en stopt het systeem met zoeken. Wordt de opdracht afgewezen of reageert de tolk niet, dan krijgt de volgende tolk een bericht.

Hoe dichterbij de afspraak komt, hoe sneller er bij geen reactie een nieuwe tolk wordt gevraagd (van een paar per dag tot 20 tolken per uur). Zo wordt de kans steeds groter dat er een tolk wordt gevonden. Is er kort voor een opdracht nog geen tolk gevonden? Dan bellen wij zelf de tolken die nog niet hebben gereageerd, om te vragen of ze toch kunnen. Dat doen we bijvoorbeeld bij rechtszittingen, operaties en uitvaarten. Bij opdrachten met spoed, dus die al snel plaatsvinden, gaan we sowieso bellen.

Tolkcontact kan tolken niet verplichten

Tolken zijn niet bij Tolkcontact in dienst. Ze krijgen een opdracht aangeboden en mogen altijd zelf bepalen of ze die aannemen. Wij kunnen tolken vragen, maar niet verplichten om een opdracht aan te nemen. Soms vragen we meer dan 200 tolken en kan niemand. Gelukkig gebeurt het vaker dat een van de gevraagde tolken een opdracht accepteert.