Column Angelique: Kleine stapjes maken het verschil
Pas was ik aan het beeldbellen met een tolkgebruiker die wilde leren hoe ze tolk op afstand (TOA) kon gebruiken. Zij had het nog nooit gedaan, dus ik moest even goed nadenken hoe ik dat het beste kon uitleggen. Met de instructievideo op onze website kwam ze er niet uit. Dus mijn creatieve brein moest aan de slag.
Toen wist ik het: tijdens het beeldbellen hield ik mijn mobiel voor de camera en liet ik alle stappen zien die ze moest doorlopen. Wat bleek? Ze moest alleen nog de T typen om verbinding te maken met de tolk. Dus na het tiende belletje was het EINDELIJK gelukt!
Wat is het toch handig en fijn, dat beeldbellen. Door te beeldbellen in Nederlandse Gebarentaal maken we echt verbinding met mensen. Klanten kunnen hun vragen stellen in NGT. Dat ze daarna met een tevreden gevoel de digitale deur uitgaan, is wat ons werk zo fijn maakt.
Er is een klant die altijd als hij belt, eerst enthousiast over zichzelf vertelt en daarna zijn tolkaanvraag doorgeeft. Hij vindt dit veel makkelijker dan eerst te moeten inloggen op de website, wat hem veel tijd kost. Wat ik vooral leuk vind, is dat hij altijd afsluit met grote gebaren: HELE FIJNE DAG en een grote glimlach erbij. Daar ga ik zelf ook van glimlachen. Ook zijn er klanten die aangeven liever te willen typen, omdat ze bijvoorbeeld (nog) niet gebarentaalvaardig zijn. Ook dat is geen probleem, want tekstbellen kan bij ons ook. En net zoals in het gewone leven waait de wind bij Tolkcontact niet altijd rustig. Soms worden we gebeld in spoedsituaties, en vraagt een klant of wij 112 willen bellen. Maar daar is de klantenservice via de app niet voor bedoeld. Daarvoor hebben we een aparte Alarmnummer-knop in de app. Ook treffen we wel eens gefrustreerde klanten of klanten die zich moeilijk kunnen uitdrukken. Dan is beeldbellen ideaal, want je kunt dan met je mimiek medeleven tonen en helpen in gebaren.
Dat maakt ons werk onmisbaar, want wij proberen de klanten op een laagdrempelige manier te helpen verbinding te maken met de horende wereld. Een wereld waar wij ons niet altijd in thuisvoelen, maar die wij wel nodig hebben om in contact te blijven met de samenleving. Het is niet ‘wij of zij’. Het is vooral een kwestie van ‘samen doen’. Met beeldbellen proberen we een klein verschil te maken in de (digitale) wereld. En dan is Nederland een ver ontwikkeld land. In andere landen, ver hier vandaan, is het een heel ander verhaal en wordt onze groep soms echt vergeten.
Heb je nog nooit via beeld met ons gebeld? Klik op de knop Tolkcontact Klantenservice in de Tolkcontact-app. Weet je niet hoe het moet en wil je het leren? Neem vooral contact met ons op, we leggen je graag uit hoe het werkt. Dat kan zowel digitaal als op locatie.