Tolk inzetten en je uren zijn op? Dat is (meestal) geen probleem
Zijn jouw tolkuren (bijna) op? Dan kan je bij UWV meer uren aanvragen. Dat kan op www.uwv.nl/tolk. Je kan meerdere keren per jaar extra tolkuren aanvragen.
Elk jaar in januari krijg je nieuwe tolkuren van UWV. UWV bepaalt hoeveel tolkuren je krijgt. Het kan gebeuren dat je minder tolkuren hebt gekregen dan je wilt. Je kunt dan aan UWV vragen je meer tolkuren te geven. Ondertussen kan je wel vast nieuwe opdrachten aanmaken in mijn.tolkcontact.nl.
Opdrachten invoeren zonder tolkuren
Je kan altijd een tolkaanvraag plaatsen op mijn.tolkcontact.nl, ook als je geen tolkuren meer hebt. Kies voor de optie ‘Nog geen tolkuren’ bij de vraag Van welke uren gaat deze opdracht? (zie hieronder). Het systeem zal net als normaal gaan zoeken naar een tolk.
Tolkuren snel aanvragen
Je hoeft de tolkuren niet aan te vragen vóór de tolkopdracht, dat kan je ook er na doen. Dit noemen we tolkuren aanvragen met terugwerkende kracht. Tip: vraag de extra uren wél snel aan na de afspraak. Het is voor de tolk vervelend om lang te moeten wachten op de betaling.
Hoe vraag je tolkuren aan?
Ben je doof, slechthorend of doofblind? Dan kun je een gebarentolk of schrijftolk inzetten. Je hebt dan tolkuren nodig. Die moet je eerst aanvragen. Met de tolkuren wordt de tolk betaald.
Tolkuren aanvragen doe je bij UWV. UWV beslist of je tolkuren krijgt en hoeveel. Tolkuren worden ingedeeld in drie domeinen: privésituaties (leefuren), werksituaties en onderwijssituaties. Voor elke domein moet je apart uren aanvragen. Meer informatie over de drie domeinen lees je op de pagina Vergoeding en tarieven. Nadat je tolkuren hebt aangevraagd bij UWV, geeft UWV automatisch aan Tolkcontact door hoeveel tolkuren je hebt gekregen. Op mijn.tolkcontact.nl kun je altijd zien hoeveel uren je nog hebt.