Column Erik: spoedtelefoon
Laatst zat ik in een vergadering bij mijn vrijwilligerswerk. Normaal moet je dan echt het geluid van je telefoon uitzetten, maar deze keer kon het niet anders. Ik had namelijk die dag de spoedtelefoon van Tolkcontact bij me.
De spoedtelefoon is een dienst van Tolkcontact die 24 uur per dag telefonisch en per sms bereikbaar is voor eventuele spoedsituaties. Elke dag neemt een van de collega’s van Tolkcontact deze telefoon mee na werktijd. Dat betekent dus mee met boodschappen doen, mee in de trein, en natuurlijk ook mee naar bed als je gaat slapen. Gaat de spoedtelefoon? Dan moet je die beantwoorden.
Ik hoopte dat er tijdens mijn vergadering geen bericht binnen zou komen, maar na drie kwartier was mijn geluk op. Het sms-deuntje schalde door de zaal. ‘Sorry iedereen, ik moet hier even mee aan de slag!’
In de sms vroeg een klant of ik een tolk kon zoeken voor over twee weken. Ik stuurde terug dat dit geen spoedgeval was. En ik vroeg of de klant de tolkaanvraag ook zelf kon plaatsen door in te loggen bij mijn.tolkcontact.nl.
Het bleef gelukkig bij deze ene onderbreking en ik kon die avond thuis een filmpje kijken zonder dat de telefoon ging. Tot het bedtijd was, en ik legde mijn hoofd op mijn kussen. Toen realiseerde ik me dat ik de telefoon in de woonkamer had laten liggen. Als deze dan gegaan zou zijn en ik was in dromenland, dan had ik ‘m niet gehoord! Snel weer m’n bed uit om dat ding te halen, en dit keer kreeg het een mooi plekje naast mijn hoofdkussen.
Het bleef rustig die nacht. Maar dat is niet altijd het geval. Het komt wel eens voor dat je midden in de nacht gebeld wordt. Dan moet je dus meteen in actie komen. Het kan zomaar zijn dat een dove klant in het ziekenhuis beland is, en dat daar midden in de nacht een tolk voor ingeschakeld moet worden. Gelukkig kunnen we in dat geval vaak rekenen op een achterwachttolk. Met de slaap nog in je eigen stem bel je dan: ‘Sorry dat ik je wakker maak, maar we hebben een spoedgeval in het ziekenhuis waar jouw hulp nodig is.’ Als het meezit is het allemaal snel geregeld. Als je pech hebt gaat de telefoon vaker of ben je langer met een klant aan het sms’en om er achter te komen wat precies de situatie is. Je nachtrust wordt op die momenten onderbroken en de volgende ochtend verschijn je misschien wat minder uitgeslapen op kantoor. Maar het is een fijn gevoel dat je er kan zijn voor je klant.
Mijn spoedtelefoondienst verliep gelukkig zonder spoedgevallen. Fris en fruitig zat ik de volgende dag weer op kantoor. Uit nieuwsgierigheid zocht ik direct het profiel van de klant die de vorige dag ge-sms’t had. Ik zag een tolkaanvraag voor de afspraak over twee weken staan. Het was die klant dus toch zelf gelukt om de aanvraag in te voeren. Fijn. Ik heb nu alweer zin in de volgende spoedtelefoondienst!