Vijf jaar Tolkcontact: de 500.000e tolkopdracht!
Johan Groskamp is doofblind als gevolg van het Syndroom van Usher. Wat is Johans leukste herinnering aan vijf jaar Tolkcontact? En wat verwacht hij van de komende vijf jaar? We gaan met Johan in gesprek.
‘Mijn leukste herinnering? De open dag bij Tolkcontact! Ik kreeg een rondleiding en heb gesproken met de medewerkers. Ik vond het leuk om te zien hoe tolk op afstand werkt. En wat er allemaal komt kijken bij het zoeken naar een tolk.’ Ook heeft Johan goede herinneringen aan een dagje Leiden. ‘Ik liep met mijn tolk een route door de stad, langs plekken die te maken hadden met de schilder Rembrandt van Rijn. Waar hij is geboren, waar hij naar school ging en waar zijn leerschool zat. Ook de molen waar zijn vader werkte heb ik gezien. Ik vind geschiedenis heel interessant en vind het superleuk om musea te bezoeken om daarover te leren.’
Een hele verbetering
‘Vijf jaar geleden was Tolkcontact echt een groentje,’ vertelt hij. ‘Ze moesten nog heel veel uitzoeken toen ze net de tolkvoorziening hadden overgenomen. Zeker met doofblindheid hadden ze nog niet zo veel ervaring.’ Inmiddels is dat heel erg verbeterd, vindt Johan. ‘Dat komt door de samenwerking met OOR & OOG. Dat is de participatiegroep DoofBlinden van de Oogvereniging. Die komt op voor de belangen van mensen met doofblindheid. Ik ben daar vertegenwoordiger belangenbehartiging tolkvoorziening.’
Iets anders waar Johan heel blij mee is, is het opslaan van adressen in Mijn Tolkcontact. ‘Vroeger moest ik daar heel lang naar zoeken, omdat ik nog maar een klein beetje kan zien. Nu hoef ik voor een vaste opdracht niet steeds opnieuw het adres in te vullen. Dat is een hele verbetering!’
500.000e opdracht
‘Een paar maanden geleden was ik een tolkopdracht aan het goedkeuren. Toen keek ik eens goed en zag ik een getalletje staan. Dit was de 500.000e tolkopdracht! Meteen heb ik contact opgenomen met Tolkcontact. Ze hadden het aantal aanvragen helemaal niet in de gaten gehouden, dus ze vonden het erg leuk dat ik dat liet weten. Jammer dat ik geen taart of iets anders heb gekregen! Nee hoor, dat is een grapje.’
Wat hoop je voor de komende vijf jaar?
‘Ik hoop vooral dat het tekort aan tolken opgelost wordt. Het afgelopen jaar kon ik heel moeilijk een tolk vinden. Vanwege corona wilden sommige tolken niet tolken voor doofblinden, omdat je dan niet genoeg afstand kunt houden. [Bij tactiele gebarentaal zit de tolk dicht bij de tolkgebruiker zodat hij de handen van de tolkgebruiker aanraakt tijdens het gebaren, red.] Als ik snel een tolk nodig heb, lukt dat dus niet altijd. Maar ja, meer tolken, dat gaat natuurlijk niet zomaar. Want dat betekent dat meer mensen de tolkopleiding moeten gaan doen. Ik weet niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Maar ik hoop wel dat het lukt!
Wat ik ook graag zou willen, is dat je in een aanvraag een langere periode kunt aangeven in plaats van een vaste tijd. Dus dat je aangeeft: ik zoek ergens tussen 11 uur en 3 uur een tolk voor een gesprek van een uur. En dat dan verschillende tolken kunnen antwoorden hoe laat ze kunnen. Daarna kan ik zelf een tolk uitkiezen en de afspraak maken, bijvoorbeeld voor een interview als dit. Ik zou het heel fijn vinden als dat mogelijk wordt in de toekomst!’